Veselīgs dzīvesveids

Niršana ar akvalangu var pagarināt paredzamo mūža ilgumu

Niršana ar akvalangu var pagarināt paredzamo mūža ilgumu

“Niršanas apmācībai nav vecuma ierobežojumu, nirēju klubā “Daivings”, apmācību “Open Water Diver” kursu ir pabeiguši vairāki 70 gadnieki. Nāk daudzas ģimenes ar bērniem, uz apmācībām ierodas arī vectēvi ar mazdēliem, lai visi kopā nodarbojas ar šo aizraujošo sportu.”, apliecina Latvijas PADI nirēju instruktors Valters Preimanis.

Niršana ar akvalangu un paredzamais mūža ilgums iespējams tiks paildzināts, apliecina veiktie pētījumi. Pētījumā, kurā piedalījās 2872 Dānijas dvīņu pāri, secināts, ka tikai aptuveni 25 procenti no dzīves ilguma ir saistīti ar ģenētiku; pārējie 75 procenti, iespējams, ir saistīti ar dzīvesveida faktoriem.

Pasaulē ir vietas, kur cilvēki dzīvo ilgāk

Pētnieku komanda apmeklēja piecas vietas, lai noskaidrotu, kādi dzīvesveida faktori varētu izskaidrot šo ievērojamo ilgmūžību; tur esot, viņi intervēja 263 simtgadniekus. Viņi atklāja šādus kopīgos faktorus: aktīvu dzīvesveidu, stresa mazināšanas mehānismu pielietošanu, mērķa apziņu un piederību pareizajai ciltij (cilvēku grupai, kam ir līdzīgas intereses).

Papildus faktoriem, kas ir izplatīti starp pasaules vecākajiem iedzīvotājiem, daudzi citi faktori var palielināt mūsu paredzamo dzīves ilgumu par dažiem gadiem. Piemēram, 2013. gadā Amerikas Sirds asociācija publicēja paziņojumu, ka suņa turēšana, iespējams, samazina sirds un asinsvadu slimību risku. Visi šie pētījumi lika mums aizdomāties, kā atpūtas niršana ar akvalangu ietekmē paredzamo dzīves ilgumu. Mēs nosakidrojām atbildes pie ekspertiem.

Niršana sadedzina daudz vairāk kaloriju, nekā daudzi cilvēki domā

Tas ir ļoti mierīgs vingrinājumu veids, taču tas tomēr ir vingrinājums. Ņemot vērā to, ka nirēju populācija nepārtraukti noveco, vai, jūsuprāt, šāda veida kardiovaskulārie vingrinājumi varētu būt vidēji izdevīgi nirējiem, vai arī papildu kardiovaskulārais stress varētu būt potenciāli kaitīgs?

Niršana ir saistīta ar vides faktoriem, kas ietekmē sirds un asinsvadu sistēmu, un, kamēr kopējais fizioloģiskā stresa apjoms ir ierobežots un ūdenslīdējs ir pietiekami labā formā, dati neliecina, ka niršana ir kaitīga sirds un asinsvadu sistēmai. Papildus fizisko aktivitāšu veselību veicinošajai iedarbībai var domāt, ka niršanai varētu būt papildu priekšrocības sirdij. Jau kādu laiku ir zināms, ka liela skābekļa daudzuma elpošana aktivizē svarīgu olbaltumvielu veidu, kas pazīstams kā molekulārie šaperoni (vēsturisku iemeslu dēļ tos dažreiz sauc par karstuma šoka proteīniem). Daži no šiem molekulārajiem chaperoniem tieši aizsargā sirdi no traumām; Šī iemesla dēļ pacientiem pirms sirds operācijas dažreiz tiek ievadīts papildu skābeklis.

Niršana ar akvalangu var pagarināt paredzamo mūža ilgumu
Niršana ar akvalangu var pagarināt paredzamo mūža ilgumu

Niršana ar akvalangu var būt fantastisks veids, kā sadedzināt kalorijas, jo atpūtas niršana atkarībā no temperatūras un aktivitātes līmeņa sadedzina aptuveni 300 līdz 600 kalorijas stundā. Lai gan lielākā daļa atpūtas niršanas var būt ļoti relaksējoša, vienlaikus ietverot paaugstinātu aktivitāti un zemu locītavu spriedzi, kas ir labvēlīga indivīda veselībai, daži niršanas veidi var būt nogurdinoši un var pakļaut indivīdu ar predisponējošiem apstākļiem potenciālam traumu vai incidenta riskam. Ir svarīgi atcerēties, ka fiziskā sagatavotība ir galvenais faktors, kas nosaka iespējamo risku jebkura veida palielinātas fiziskās aktivitātes gadījumā, tāpēc risks, kas saistīts ar palielinātu aktivitāti, lielā mērā būs atkarīgs no ūdenslīdēja vispārējā fiziskā stāvokļa.

Veselīga dzīvesveida izvēle, rūpīga niršana starp tām, visticamāk, ilgtermiņā samazinās slimību biežumu. Izvēloties aktivitātes, kas jums patīk, dzīve kļūst interesantāka neatkarīgi no tā, vai tā ir garāka.

Dažādiem ārējiem uzskaitītajiem faktoriem, tostarp alkohola lietošanai, miega kvalitātei, vides iedarbībai, fitnesam un uzturam, būs dažāda ietekme uz ilgtermiņa veselību un labsajūtu. Ģenētika arī spēlēs lomu šo faktoru mijiedarbībā un galu galā ietekmē nirēja veselību. Ir grūti vispārināt nenirējus un ūdenslīdējus. Persona, kas nenirst, var būt aktīva citā veidā, kam ir pozitīvi ietekmējoši faktori viņa vai viņas vispārējo dzīvesveidu. Veselam nirējam, kurš ir salīdzinoši aktīvs, nesmēķē un ievēro sabalansētu uzturu, tomēr ir mazāks risks saslimt ar noteiktām slimībām un traumām, kas var pasliktināt citu cilvēku dzīves kvalitāti vai kopējo mūža ilgumu.

Vai ir iespējams, ka parastajiem nirējiem ir lielāka noturība pret citiem vides stresiem, jo ​​viņi nirst? Kā ar lielāku izturību pret tādām slimībām kā vēzis?

Niršanas ekspozīcijas papildus citām ekspozīcijām, piemēram, vingrinājumiem, var radīt priekšnosacījumus indivīdiem aizsardzībai turpmākajos niršanas gadījumos. Ir ierosināts, ka šī iepriekšēja sagatavošana varētu palielināt noturību arī citos ekstremālos vides apstākļos, piemēram, hipoksija vai vides stresa faktori, kas ietekmē imūnsistēmu.

Jā, ir ģenētiski dati, kas liecina, ka regulāriem ūdenslīdējiem var attīstīties noturība. Kopā ar horvātu pētniekiem mēs pirms dažiem gadiem salīdzinājām pieredzējušos tehniskos ūdenslīdējus ar nenirējiem. Mēs noskaidrojām, ka ūdenslīdēju asins šūnās bija specifiskas ģenētiskās aktivitātes izmaiņas, salīdzinot ar nirējiem, un ka šīs izmaiņas varētu neitralizēt oksidatīvā stresa negatīvo ietekmi.

Kā nejaušas noslīkšanas risks varētu ietekmēt ūdenslīdēju vidējo paredzamo dzīves ilgumu?

Statistikas dati liecina, niršana ir ļoti drošs atpūtas sporta veids. Divi no viena miljona. Lai gan noslīkšana ir risks, ko nedrīkst uztvert viegli, es uzskatu, ka fizisko vingrinājumu, tostarp niršanas, ieguvumi veselībai kopumā, visticamāk, ietekmēs nirēju kā grupas paredzamo dzīves ilgumu.

Ņemot vērā ārkārtīgi zemo mirstības līmeni atpūtas niršanā, es neticu, ka nejaušas noslīkšanas riskam būs būtiska ietekme uz nirēju vidējo paredzamo dzīves ilgumu kopumā. Ūdenslīdēji var vēl vairāk samazināt nejaušas noslīkšanas vai cita veida niršanas negadījumu risku, tomēr ievērojot drošu niršanas praksi.

Kur Latvijā var nodarboties ar niršanu?

Ja meklējat padomu vai palīdzību, sazinaties un apmeklējiet nirēju klubu “Daivings”, rakstiet vai zvaniet PADI nirēju instruktoram t.220-77-202, lai atrastu īsto palīdzību un nodarbotos ar niršanu ar akvalangu.