Burinieks Maskava – kultūrvēsturiskais mantojums zem viļņiem

Burinieks, kara lielgabalu kuģis, Maskava (“Москва“) nogrima pie Latvijas krastiem 1758. gada 7.oktobrī. Šis ir stāsts par Latvijas tuvumā nogrimušajiem vrakiem. Burinieks ir viens no ievērojamiem nogrimušo kuģu vrakiem Baltijas jūrā, kura nozīmīgās metāla daļas tika izceltas ārā 1936.gadā.

  • Burinieks, lielgabalu kuģis Maskava
  • Kuģa tips burinieks
  • Atrašanās vieta –  Pie Ziemupes, 120 metru attālumā, 3-5 metru dziļumā
  • Laikposms 1750-1758

Lielgabalu kuģis Maskava apraksts

Kuģis būvēts Arhangeļskā 1750. gadā kā viens no 59 Slava Rossii līnijas 3. klases kuģiem. Kuģis bija bruņots ar 66 lielgabaliem uz trīs lielgabalu klājiem, un tā izmēri bija aptuveni 47 x 12,5 metri. “Moskva” piedalījās Septiņu gadu karā un 1758. gada rudenī atgriezās Kronštatē no remontdarbiem. 7. oktobra vētras laikā bojātais kuģis pilnībā zaudēja kontroli un iestrēga Ziemupē Kurzemes rietumu piekrastē. Kā Vētra nojauca kuģa mastus, tika iznīcinātas visas glābšanas laivas, un apkalpe mēģināja sasniegt krastu, izmantojot visus pieejamos līdzekļus. Pēdējie jūrnieki tika izvesti krastā 10. oktobrī, un nākamajā dienā vētra kuģi pārlauza uz pusēm. Aptuveni 100 jūrnieku nomira no aukstuma un bada, tiek ir uzstādīta piemiņas zīme.

Kuģis Maskava

Nogrimušā kuģa vraks “Moskva” tika pētīts vēsturiskās intereses pēc

  1. «Moskva» bija pirmais kuģis Latvijas ūdeņos, kas tika pētīts vēsturiskas intereses dēļ – 1913.-1914.gadā notika niršanas ekspedīcija un no vraka seklajos ūdeņos tika izcelti daži artefakti (t.sk. 5 lielgabali).
  2. 1936. gadā vraka vietā notika otrā niršanas operācija un tika pacelti vēl 25 lielgabali, to tālākais liktenis nav zināms.
  3. 2010. gadā meklēšanas ekspedīciju organizēja Liepājas krievu kopiena. Viņi vraku esot atraduši, taču par to ir notikušas diskusijas, jo Ziemupē ir vairāki vraki un nekādas koordinātes, pierādījumi vai ziņojums Nacionālajā kultūras mantojuma pārvaldē nav nonākuši. Atrastais kuģis atrodoties 300 – 400 metru no krasta, 6 – 8 metru dziļumā.
  4. Visjaunākie 2017. gada atradumi Voldemāra Reina, Ziemupes pludmalē – upītes grīvā izraktā burinieka klāja sija. Vēl jāveic šīs kuģa konstrukcijas izpēte, lai noteiktu vai tā nav no 1758. gadā bojā gājušā kara kuģa MOSKVA, kas stiprā vētrā nogrima Baltijas jūrā pie Ziemupes.

Vīnogu skrotis ar koka serdi no Maskavas vraka. Lielgabali, enkuri un lielgabalu lodes, kas paceltas no 1936. gada. Viens no Maskavas lielgabaliem. 1936. gadā no ūdens (Fotogrāfijas)

Pēc Voldemāra Reina sniegtās informācijas- Baltijas jūras krasta apsekošanas gaitā izveidojusies tradīcija – pret vietām, kur jūrā notikusi traģēdija – kāpās stādīt Latvijas dabai neraksturīgu koku – valriekstu, kas piesaistītu uzmanību un ar savu klātbūtni zinātājiem atgādinātu par kuģa katastrofu. Kociņu izaudzina Jūrmalā, Mellužos, stādus ņemot no I. Helvigas un V. Raina sētā augošā valrieksta.

II Pasaules kara laikā un 1954. – 1955. gados Baltijas jūra pie Ziemupes papildinājās ar vairākiem nogrimušiem kuģiem. L. Grundmanis pavēstīja par tvaikoņa VIENĪBA bojā gājušo pasažieru apbedīšanu Ziemupes kapos. Tā uzzinājām par otru lielu traģēdiju Baltijas jūrā starp Šķēdi un Ziemupi, kas notika 1941. gada 27. jūnijā. Kravas tvaikonis VIENĪBA sākoties II Pasaules karam Latvijas teritorijā bija pielāgots padomju armijas kara hospitāļa vajadzībām un bija pēdējais kuģis, kas izbrauca no Liepājas ostas, bet tika nogremdēts.

Ziemupes burinieka vraka zemūdens fotogrāfijas

Ziemupes burinieka vraks

Nogrimušā kuģa vraks “Moskva” rakstā izmantotie materiāli

Raksta sagatavošanā ir izmantoti materiāli no Voldemāra Reina arhīviem, laikraksts “Jaunākās ziņas”, 1936.gada 22 maijs, un grāmata “Neredzamais mantojums zem viļņiem”, kuru izdevusi autoru grupa “Baltijas jūras reģiona zemūdens kultūras mantojuma darba grupa”. Šo grāmatu par nogrimušajiem vrakiem Baltijas jūrā “Neredzamais mantojums zem viļņiem” Jūs varat aplūkot zemūdens niršanas klubā “Daivings”.

Gribu apskatīt nogrimušos kuģus Baltijas jūrā, kas ir nepieciešams?

  • Ir nepieciešams nirēja sertifikāts “PADI Open Water Diver” vai “PADI Advanced Open Water Diver“. Rekomendējams nirēja sertifikāts “PADI Wreck Diver” un “PADI DrySuit
  • Nepieciešami kuģošanai atbilstoši laika apstākļi.
  • Noklausīties instruktora lekciju par drošību un niršanu uz kuģiem (Īsumā – neko uz kuģiem neaiztiekam, aiz sevis atstājam tikai burbuļus un līdzi paņemam foto video kadrus un unikālus iespaidus).

Pieteikties nogrimušu kuģu apskatei gida pavadībā var sekojot niršanas kluba braucieniem

  1. Whats App 220-77-202
  2. Pieteikties nogrimušu kuģu apskatei gida pavadībā var sekojot niršanas kluba braucieniem,  FB : Zemūdens niršanas klubs Daivings