Vieglais kreiseris SMS Bremen – kultūrvēsturiskais mantojums zem viļņiem

Šis ir stāsts par Latvijas tuvumā, interesantiem, nogrimušajiem vrakiem. Vieglais kreiseris SMS Bremen ir viens no ievērojamiem nogrimušo kuģu vrakiem Baltijas jūrā, kuram ir unikāls izskats, tas ir bijis nokrāsots neparastā krāsā, baltā krāsā. Kuģis SMS Bremen ir Valsts nozīmes arheoloģijas piemineklis un ir pieejams nirējiem ar atbilstošu apmācību un LR Robežsardzes atļaujām.  “SMS” ir saīsinājums no Seiner Majestät Schiff, kas vācu valodā nozīmē “Viņa Majestātes kuģis”.

kreiseris SMS Bremen
Kreiseris SMS Bremen, munīcija un trauki

Kreisera SMS “Bremen” vraka dati

  • Vieglais kreiseris SMS Bremen
  • Tips Vraks
  • Atrašanās vieta: Teritoriālā jūra, apmēram 20 kilometrus uz ziemeļrietumiem no Ventspils
  • Periods 1903-1915
  • Iekļauts pieminekļu reģistrā 08.09.2016 – Objekts ir 1915. gadā Baltijas jūrā nogrimušais Vācijas kara flotes kreiseris, tam ir augsta vēsturiska, zinātniska un izglītojoša nozīme.
  • Objekts ir vecāks par 50 gadiem. Tas ir būvēts 1903. gadā Brēmenes A.G.Weser Werft kuģu būvētavā.
Kreiseris Bremen
Kreiseris Bremen

Kreisera SMS “Bremen” vraka apraksts

Kreisera vraks atrodas 38 metru dziļumā; tas stāv uz ķīļa un ir labi saglabājies, ja neskaita kuģa priekšgalu, kas tika iznīcināts sprādziena laikā. Īpaši labi saglabājušies kuģa lielgabali, virsnieku kajītes un stūres mehānisms. Kuģa glābšanas laiva guļ blakus vrakam, tā ir daļēji klāta ar smiltīm.

Vieglais kreiseris SMS Bremen tika uzbūvēts Brēmenē 1903. gadā un sāka savu dienestu Vācijas flotē 1904. gadā. Līdz 1914. gadam kuģis atradās Dienvidamerikā, pēc tam atgriezās Vācijā un tika modernizēts. 1915. gadā Brēmenis tika nosūtīts uz Baltijas jūru un darbojās no Ventspils ostas. 1915. gada 17. decembrī Brēmene devās patrulēšanas misijā un tika pazaudēta Krievijas mīnām kopā ar vienu no divām pavadošajām torpēdu laivām V-191. Incidentā dzīvību zaudēja 11 virsnieki un 187 jūrnieki no Brēmiešiem. Vraku 2011. gada jūlijā atklāja Ventspils niršanas komandas dalībnieki. Brēmene bija otrais vraks, kas 2016. gadā tika iekļauts aizsargājamo pieminekļu sarakstā.

Vraks ir labi saglabājies, tas ir starptautiski nozīmīgs Pirmā pasaules kara vraks ar augstu vēsturisko vērtību. Saglabājušās paliekas: korpuss, konstrukcijas, atsevišķas detaļas, aprīkojums, munīcijas un kravas paliekas.

Burts "B" uz Brēmenes glābšanas laivas sānu dēļiem attēla Alguis Zibobs
Burts “B” uz Brēmenes glābšanas laivas sānu dēļiem attēla

Kreisera SMS “Bremen” kuģa darbība un boja iešana Baltijas jūrā

1915. gadā SMS Bremen tika nosūtīts uz Baltijas jūru Vācijas Baltijas jūras pavēlniecības sastāvā. Kuģis kursēja no Ventspils ostas un piedalījās abos Vācijas kara flotes mēģinājumos ar spēku iebraukt Rīgas jūras līcī. Rīgas jūras līča kaujas laikā. SMS Bremen sadarbojās ar lielgabalu laivu Chrabryi un apšaudīja krievu pozīcijas Kuresārē.

1915. gada 17. decembrī SMS Bremen devās patrulēšanas misijā kopā ar divām torpēdu laivām V-186 un V-191. 17.10 torpēdu laiva V-191 ietriecās Krievijas mīnā un abi pārējie kuģi devās palīgā. Kamēr V-186 mēģināja paņemt līdzi smagi bojāto V-191, SMS Bremen nolaida savas laivas, lai savāktu izdzīvojušos. Laivām atgriežoties pie kreisera, izdzīvojušie tika pacelti uz kuģa.

SMS Bremen sadūrās ar divām jūras mīnām, kas detonēja priekšējo munīcijas glabātuvi. Milzīgs sprādziens norāva kuģa priekšpusi, un tas dažu minūšu laikā nogrima. Izdzīvojusī torpēdu laiva V-186 uzskatīja, ka viņiem ir zemūdenes uzbrukums, un sāka manevrus, lai izvairītos no torpēdas uzbrukuma. Kad beidzot tika uzsākti glābšanas darbi, daudzi no sprādzienā izdzīvojušajiem jūrniekiem bija nosaluši ledainajos ūdeņos. Nogrimšanas rezultātā dzīvību zaudēja 11 SMS Bremen virsnieki un 187 jūrnieki.

Mehānisms uz Brēmenes vraka. Kreiseris SMS Bremen
Mehānisms uz Brēmenes vraka

Gribu apskatīt nogrimušos kuģus Baltijas jūrā, kas ir nepieciešams?

  • Ir nepieciešams nirēja sertifikāts “PADI Open Water Diver” vai “PADI Advanced Open Water Diver“/ “PADI Deep Diver“. Rekomendējams nirēja sertifikāts “PADI Wreck Diver” un “PADI DrySuit
  • Nepieciešami kuģošanai atbilstoši laika apstākļi.
  • Noklausīties instruktora lekciju par drošību un niršanu uz kuģiem (Īsumā – neko uz kuģiem neaiztiekam, aiz sevis atstājam tikai burbuļus un līdzi paņemam foto video kadrus un unikālus iespaidus).

Pieteikties nogrimušu kuģu apskatei gida pavadībā var sekojot niršanas kluba braucieniem

  1. WhatsApp 220-77-202
  2. Pieteikties nogrimušu kuģu apskatei gida pavadībā var sekojot niršanas kluba braucieniem,  FB : Zemūdens niršanas klubs Daivings

Nogrimušā kuģa vraka “Bremen” rakstā izmantotie materiāli

Raksta sagatavošanā ir izmantoti materiāli no Nacionālā kultūras mantojuma pārvaldes arhīva, (fotoattēli Wikimedia Commons), un grāmata “Neredzamais mantojums zem viļņiem”, kuru izdevusi autoru grupa “Baltijas jūras reģiona zemūdens kultūras mantojuma darba grupa”. Šo grāmatu par nogrimušajiem vrakiem Baltijas jūrā “Neredzamais mantojums zem viļņiem” Jūs varat aplūkot zemūdens niršanas klubā “Daivings”. Kreisera “Bremen” attēlu autors A. Zibolis.