Table of Contents
Biržu karjera vēsture
Tālajā 1984. gadā šajā vietā sāka iegūt dolomītu, jo Radžu karjers, kurš atradās pie Jēkabpils, tā resursu ziņā bija gandrīz jau izsmelts un dolomīta rūpnīcai, kuru sauca “Dolomīts”, kas atradās Jēkabpilī, bija nepieciešams dolomīts, lai spētu nodrošināt tās darbību. Šajā karjerā esošais dolomīts ir ļoti blīvs, to ieguva ar spridzināšanas metodēm. Ar kravas mašīnām to aizveda uz rampu, kur no tās dolomīts tika iebērts speciālās, tam domātās platformās, kuras atradās uz dzelzceļa sliežu ceļa. Dolomītu veda uz dolomīta rūpnīcu, kur to drupināja un tālāk, pārsvarā, izmantoja ceļu pamatņu stiprināšanai, kā arī dažādos būvmateriālos.
Vēsturiskās liecības fotogrāfiju veidā ir iegūtas no cilvēkiem, kas kādreiz ir strādājuši gan karjerā, gan dolomīta rūpnīcā. Vienā no attēliem ir iemūžināta lokomotīve, kura kursēja pa Biržu karjera dzelzceļu – uz karjeru, no karjera uz dolomīta rūpnīcu Jēkabpilī.
Ņemot vērā karjera specifiku, karjerā strādāja divi lieli sūkņi, kas sūknēja ūdeni, lai tas neapplūst. Viens no tiem atradās vienā no karjera malām, kur karjera dziļums ir aptuveni 1.20 m un otrs bija novietots karjera dziļākajā vietā, kur dziļums sasniedz 12 m. Visās pārējās karjera vietās tā dziļums ir aptuveni 5 m. Pēc nostāstiem uzņēmums nemaksāja rēķinus un tika atslēgta elektrība, kā rezultātā karjers, salīdzinoši īsā laikā, applūda. Dolomītu šeit ieguva no 1984. gada līdz 1993. gadam, kad dolomīta rūpnīca tika privatizēta. Ņemot vērā to, ka rūpnīca tika privatizēta un valstī esošā ekonomiskā situācija nebija izcila, tika uzskatīts, ka dolomīta iegūšana šajā karjerā vairs nav rentabla un tā ieguve tika pārtraukta.
Dzelzceļš sākās no šīs karjera malas
Ko iespējams redzēt nirstot Biržu karjerā?
Ienirstot šī karjera zemūdens pasaulē, ir iespējams redzēt dzelzceļa gulšņus, bet par cik tie atrodas ūdenstilpnes augšējā slānī, kur ūdens temperatūra ir pietiekami silta un tās rezultātā ir savairojušies ūdens augi un zāle, tie ir ieauguši zālē.
Divu metru dziļumā lielās ūdens zāles pazūd, augu valsts mazliet mainās un dzelzceļa sliedes ir iespējams redzēt ar apaugušu biezu velēnu kārtu. Abās dzelzceļa pusēs ir apauguši krūmi, jo tie netika izcirsti un tagad tie ir zem ūdens, veidojot savdabīgu zemūdens valstību.
Visa dzelzceļa infrastruktūra tāda, kāda tā bija agrāk ir saglabājusies vēl aizvien. Dzelzceļa sliedes atrodas uz gulšņiem, ir iespējams redzēt arī pārmiju ar visiem virzienu rādītājiem, kas sadala dzelzceļa sliedes divās daļās. Ir saglabājusies ēka, kas veidota no gulšņiem. Tā ir divos stāvos, kurā var ienirt pa pirmo stāvu un iznirt pa otro stāvu. Šajā ēkā karjera dzelzceļa strādnieki glabāja instrumentus.
Niršana Biržu karjera ūdenskrātuvē
Daivings.lv foruma dalībnieki apmeklē Biržu karjeru 2008. un 2021. gadā. Kopbildes attēlā, kurš tapa pēc niršanas Biržu karjerā 2008.gadā, ir redzami foruma aktīvākie nirēji – Ingrīda P., Normunds P., Valters Preimanis un Andris Vanags. Kopā izpētām Biržu karjera zemūdens daļu.
Blakus ēkai ir diezgan liela cisterna, kurā tika glabāts sāļais ūdens, ar kuru aplaistīja platformas, lai ziemas laikā dolomīts nepiesalst pie tām. Tāpat saglabājies ir prožektoru tornis, kas apgaismoja daļu teritorijas, kā arī sarga mājiņa. Tāpat bija saglabājies arī iespaidīga lieluma un smaguma ekskavatora kauss, kurš gan tika izcelts un šajā karjerā vairs neatrodas. To izcēla ar domu, ka to izmantos lietderīgi Pļaviņu HES ekskavatoru vajadzībām, taču tā izmēri bija neatbilstoši.
Laika gaitā karjerā ir izveidojušās salas un pussalas. Tās ir redzamas karjera attēlā no augšas.
- Dzelzceļa sākums GPS 56.422787,25.739452
- Piekļuves vieta GPS 56.418755,25.736465
- Uzziniet vairāk par populārajām niršanas vietām Latvijā, šeit
- Iemācies nirt kopā niršanas klubu “Daivings”, šeit
Rakstu par Biržu karjeru sagatavoja Cetacea pēc Andra Vanaga savāktajiem materiāliem.