Zemūdens fotogrāfijas padomi ar modeli

Haizivs un nirēja. Fotogrāfs Māris Binde. Niršanas klubs DAIVINGS.

Starptautiskā zemūdens niršanas kluba “Daivings” instruktors, kurš pasniedz zemūdens fotogrāfijas kursu un bieži redzēts filmēšanās laukumos, PADI treneris Valters Preimanis, par zemūdens fotogrāfiju un kadru ar modeli dod padomu- “Veidojiet zemūdens kadru tā, lai labi redz ūdenslīdējus, lai viņu acis redzamas attēlā. Lieciet nirējam vērsties pret kameru un skatīties uz objektu.” Nirēja pievienošana palielina interesi par jūsu zemūdens kadriem, taču tas ir jāorganizē fotogrāfam pirms ieniršanas.

Divemaster Liene Muzikante nodarbojās ar zemledus niršanu, foto Valters Preimanis
Divemaster Liene Muzikante nodarbojās ar zemledus niršanu, foto Valters Preimanis

Zemūdens fotogrāfijas vēsture

Atriežamies vēsturē, kad 1893. gada vasarā nirējs francūzis Luijs Butāns bija pirmais, kurš zem ūdens paņēma kameru. Viņa tēma bija nirējs savā vidē. Visos niršanas celmlauža gados aizraujošākais stāsts no šīs citās pasaules bija cilvēks, kurš to izpētīja, un nirēji bija ļoti populārs temats šai laikā. Mūsdienās kā zemūdens fotogrāfs var būt ikviens cilvēks, kurš spēj nokārtot Atvērto Ūdeņu Nirēja kursu (Open Water Diver) un rekomendējam arī nokārt Zemūdens fotogrāfijas kursu pie bijušā Foto akadēmija pasniedzēja Valtera Preimaņa. Ir safotografētas daudzas zemūdens fotogrāfijas, un vienmēr izceļas tās, kurās zemūdens nirējs veido attiecības uz zemūdens pasauli. Cilvēks attēlā parāda zemūdens objekta mērogu un tos ir daudz interesantāk vērot zemūdens vidē.

Niršana ziemā zem ledus ar niršanas klubu DAIVINGS
Niršana ziemā zem ledus. Niršanas klubs DAIVINGS

Cilvēku fotografēšana zem ūdens

Parasti ainas veidošana ar cilvēkiem ir pavisam vienkārši, jo modeļa un fotogrāfa komunikācija noris nepārtraukti. Cilvēki parasti ir atsaucīgi un viegli saprot ko vēlas fotogrāfs. Tomēr, ja zemūdens fotogrāfija tiek veidota zemūdens vidē, kurā mēs nevaram runāt, tas parasti tā ir solo darbība. Nirējam pat vienkāršs padoms un ieteikums par fotogrāfiju izmaiņām, ir salīdzinoši sarežģīts  un komunikācija var būt apgrūtinoša. Vienojieties par komandas darbu jau iepriekš, un ja iespējams valkājiet niršanas pilnās sejas masku, jeb Full Face Mask , kura nodrošina verbālu saziņu ar modeli. Fotogrāfs šajā gadījumā izmanto pilnās sejas niršanas masku, kurā var runāt un dod komandas modelim, kuram ir uztverošā rācija. Pilnsejas maskas niršanas iemaņas, tās pareizu un drošu lietošanu, kā arī maksas apkopes kursu un masku ir iespējams iemācīties, izejot Pilnās sejas maska (Full Face Mask) kursu niršanas klubā.

Pilnās sejas masku lieto nirējs fotogrāfs lai komunicētu verbāli
Pilnās sejas masku lieto nirējs , lai komunicētu verbāli

Saziņa un signāli fotografēšanai zem ūdens

Jūsu modelim padot saprotamus signālus par pārvietošanos bieži ir neiespējami, ja tas nav sarunāts jau iepriekš, pirms iegremdēšanās. Fotogrāfa darbs, ja nav bijis sarunāts, bieži ir grūtāks un prasa iepriekšēju sagatavošanos un sastrādāšanos, jo pretējā gadījumā modelis nesaprot ko no viņa grib fotogrāfs.  Mums jāparāda zemūdens pasaule labākajā izskatā un kopā ar otru nirēju to var izdarīt vislabākajā manierē.  Cilvēku iekļaušana mūsu zemūdens attēlos ir kļuvusi par normu.

Haizivs un nirēja. Fotogrāfs Māris Binde. Niršanas klubs DAIVINGS.
Haizivs un nirēja. Fotogrāfs Māris Binde. Niršanas klubs DAIVINGS.

Vai modeļa acīm ir jābūt redzamām zemūdens fotogrāfijā

Ir dažādi fotogrāfijas kadrējuma veidi un uzdevumi, viens no tiem ir, parādīt modeļa acis. Modeļa acis zemūdens kadros iekļaut ir svarīgi, lai tās varētu redzēt ir ieteicams lietot niršanas masku ar lieliem stikliem. Lai panāktu labu efektu, modelis var uzvilkt senākās ovālās maskas veidu, kas bija ļoti populārs pirms 50 gadiem, lai pievērstu uzmanību acīm. Modelim ir jāatrodas tuvu pie fotogrāfa. Pirms niršanas es vienmēr ļauju modeļiem paskatīties, cik plaši redz fotokameras objektīvs, un atgādinu, ka viņi var spriest par savu pozīciju pēc atspulga objektīvā. Uzņemšanas laikā veltiet laiku, lai atrādītu uzņemtos zemūdens attēlus uz ekrāna, lai viņi saprastu, kā kadri izskatās. Modelis apskatot uzņemtās fotogrāfijas paliek zinošāks nākamā iegremdēšanās reizē, tie iedrošina un ļauj labot lietas, kas varētu padarīt kadrus labākus.

Kadrējuma izveidošana ar nirēja silueta palīdzību

Siluetā veidotie nirēja kadri ir vieglāk panākami, gan modelim, gan fotogrāfam. Tās ir labākais, kā uzsākt šāda veida kadru fotografēšanu, arī tāpēc, ka ūdenslīdēji būs daudz brīvāki, zinot, ka viņi nebūs atpazīstami. Labākie norādījumi ko dot ir lūgt modeli pozēt apmēram 2-3 metrus no objekta, lai jūs varētu viegli ierāmēt to siluetu pret spilgtu atklātu ūdeni, fotografējot no sāna vai apakšas. Šajā attālumā nirēji būs pietiekami mazi, lai varētu kārtīgi iekļauties fotogrāfijas rāmī un pietiekami tālu, lai tos neaizgaismotu zibspuldze. Ūdenslīdējiem vajadzētu peldēt paralēli kamerai, nevis pret to, un mēģināt pieskaņoties kadra vadošajai līnijai. Zemūdens fotogrāfēšana ir izacinoša gan fotogrāfam,gan modelim un katrs iegūtais kadrs zem ūdens rada lielu prieku visiem.

Sekojiet zemūdens niršanas klubam Facebook, lai uzzināt par nākamo niršanas pasākumu, vai piesakies trenerim individuāli uz Tel./WhatsApp 220-77202