Evakuācija no Dahab, Ēģiptes Covid-19 epidēmijas laikā

Izraēla (02.03.2020)

Ar Ungāru Wizair aviokompānijas reisu no Rīgas lidostas varēja aizlidot līdz Eilat (Izraēla). Uz daudzajiem Eilat lidostas, Izraēlas robežsardzes, jautājumiem (Kāpēc ierados, kur es palikšu, ko es darīšu Izraēlā) ātri nobēru – “Esmu Daivinga instruktors, mana grupa vēl ir ceļā un es dodos uz Dahab, Eģipti” .  Robežsardze vēl pajautāja vai es ceļoju daudz, vai esmu bijis Itālijā vai Ķīnā (p.s. valstis bija zināmas kā vīrusa epicentrs), un pēc ātras portreta bildes Izraēlas vajadzībām tiku palaists.

No Eilat lidostas tālāk es braucu ar Autobusu Nr.30 līdz Tabas robežunktam. Autobusā satiku izpalīdzīgu latviešu ģimeni ar diviem bērniņiem, kuri devās uz Izraēlas viesnīcu, kas atradās pirms pašas Tabas, atpūsties pavasara brīvdienās, kuri bija plānojuši atvaļinājumā pavadīt 2.nedēļas. Es ļoti ceru ka viņiem klājās labi un sanāca atgriezties dzimtenē pirms tika slēgti izejošie avio reisi no Eilat.

Par robežas nodevām, tās nav mazas- Izraēlas robežas šķērsošanas maksa (110 Israeli Shekel/28 Eur), Ēģiptes robežas šķērsošana (405 Egyptian Pound/ 24 Eur).

Ēģipte (02.03.2020- 03.04.2020)

Saskaitot pavadīto laiku Ēģiptē esmu pavadījis vairāk kā gadu, parasti ceļojumiem izmantoju tiešos avio reisus, šoreiz šķērsoju Izraēlas/Ēģiptes robežu kājām. Ēģiptes pusē mani gaidīja iepriekš sarunāts taksometrs, kurš bija sarunāts ka aizvedīs mani uz Dahab. 

Komandējumā Ēģiptē tika plānots, paplašināt niršanas instruktora kvalifikāciju un 20. – 27.martā sagaidīt latviešu ūdenslīdēju grupu ierodoties Dahab uz zemūdens niršanas brīvdienām. Esmu zemūdens niršanās profesionālis, nodarbojos ar šo interesanto un izaicinošo hobiju jau 15 gadus, kā instruktors mācu zemūdens niršanas un frīdaivinga prasmes Latvijā, zemūdens niršanas klubā Daivings.lv.

Kad Latvijas internetā parādījās informācija par iespējamo avio reisu slēgšanu, un bija prasību reģistrēties, pieteicos LR Ārlietu ministrijas lapā, Konsulārajā reģistrā un arī aizrakstīju vēstuli LR vēstniecībai Ēģiptē.

Ar mani 19.03 sazinājās Jānis no LR vēstniecības Ēģiptē un sāka piedāvāt evakuācijas reisus no Ēģiptes galvaspilsētas Kairas uz Parīzi un Vāciju, pēc tam uz Minsku/ Baltkrieviju, tālāk ar taksometru uz LR robežai. Cenas avio lidojumiem sāka kāpt uz augšu,  lidot caur Baltkrieviju un braukt ar taksometru uz robežai, tālāk pārsēsties likās pārāk tālu.

30.03 Jānis apziņošanai izveidoja WhatsApp grupu – Evakuācija no EG uz LV. Šeit es satiku tautiešus ar kuriem ceļojām kopā atpakaļ. WhatsApp grupā sākās intensīvāka evakuācijas ceļu izstrāde, paldies Jānim LV Vēsniecība Kairā, un tieši 1 aprīlī, kad es atgriezos no sava freediving trenniņa Sarkanā jurā, tika saņemts piedāvājums, lidojums no Kairas uz Stokholmu, Zviedriju par 237,-Eur! Cena likās super zema, jo daivecentrā jau dzirdēju par vācu un britu aviokompānijām, kuras par biļeti uz Eiropu prasot 1400 Eur! Sākās ceļa meklēšana no Stokholmas.

Izbraukšana no Dahab – Šarmelšeiha – Kaira sākās 2. aprīlī pl. 8.00 (600km/8 stundas ceļa maksāja 660 LE/38Eur), obligāti tika noteikts vilkt maskas, ko mums iedeva Dānijas pārstāve, speciāli tūristiem sarūpētā lielajā tūristu busā. Pavisam Dahabā tika savākti 15 cilvēki no sešām valstīm – 2 Dānijas, 4 Latvijas, 2 Lietuvas, 4 Zviedrijas, 1 Norvēģis un 2 Somijas iedzīvotāji.

Kaira 2-3.04.2020

Braucām mēs autobusā četratā no Latvijas – Anžela, Māris, Edgars un Valters. Katrs ērti iekārtojāmies pa diviem krēsliem. Sākotnēji tika plānots, ka paliksim viesnīcā, beigās sanāca daudz labāk, jo ierodoties Kairā, mūsu grupas Anžela sarunāja naktsmājas Kairā, pazīstama ēģiptieša Gomal ģimenē. Tika sarunāts arī šoferis, jauns un izpalīdzīgs ēģiptietis, kurš angliski gan komunicēja tikai ar Google Translate palīdzību. Ierodoties Kairā, tikām laipni uzņemti ēģiptieša 3 izstabu dzīvoklī, sekoja vakariņas, kurās tikām pārbaroti un visi četri gulējam vienā istabā. Izklāju divas segas uz grīdas, blakus skapim un dažu minūšu laikā aizmigu. Nākamā rītā bijām augšā jau 6.00, devām ziņu šoferim, un šoferis izvadāja mūs pa Kairu, aplūkojām piramīdas no tāluma, redzējām Nīlu, divus tiltus, viens ar lauvām un bijām Kairas lidostā jau 10.00. Mums bija informācija ka izlidojam no Terminal #2, piebraucot neviens neko nezināja, no turienes apsardze mūs aizsūtīja uz Terminal #3. Lidostās terminālā bijām vienīgie ārzemnieki, ieskaitot kādus 10 ēģiptiešus, kas pildīja apsardzes funkciju, pēc 2 stundu gaidīšanas vēl viens cilvēks pienāca par Stokholmas reisu.  Sākām sazināties ar visiem iespējamiem dienestiem un saņēmām informāciju, ka izlidošana notiek no Terminal #1. Devāmies uz savu terminālu, pie diviem lodziņiem apkalpoja mūsu vienīgo reisu, lidostā bija dāņu un zviedru vēstniecību darbinieki, tērpušies maskās un cimdos, arī pasažieri uzturēja distanci un valkāja maksas. Sejas aizsargmaskas cilvēkiem uz sejām ilgi neturējās, jo ir grūti paelpot ilgstoši, lidmašīnā lielākai daļai maskas bija nost. Izlidojam pl15.20, saņēmām bezmaksas siermaizi.

Stokholma 03-04.04.2020

Atlidojam Stokholmā pl. 20.10, bijām vienīgie pasažieri lidostā, pilns lidostas laukums ar lidmašīnām, iepirkāmies veikaliņā, palikām pa nakti “Forenom Aparthotel Stockholm Arlanda”, par četriem samaksājot 84 Eur.

No rīta ierodoties uz Stokholma – Helsinki, Finair, reisu pl. 8.15, sekoja stingra lidostas drošības pārbaude, lika novilkt medicīnas masku un cimdus, man tika visas bagāžas pārbaude ar atvēršanu (vienīgā vieta visā evakuācijā), it kā pozitīvs sprāgstvielu tests, atkātots tests bija normāls. Izejot pārbaudi, lidostā varēja nopirkt suvenīrus, jo strādāja daudzi preču veikali, dažos pat bija 50% atlaide visām precēm. Pārdevēji pieņēma naudu, viņu sejas gan bija norūpējušās, ierasto smaidu vietā.

Lidojums uz Helsinkiem aizņēma 1 stundu un 15 minūtes, notika ar propelleru lidmašīnu ATR 76-500, kurai ir 72 sēdvietas, lidmašīnā bija aizņemta 1/3 daļa, visa apkalpe un personāls bija sievietes. 

Helsinki 04.04.2020

Ielidojām Helsinkos pl9.30, pilni lidmašīnu laukumi ar Rynair un citu aviokompāniju lidmašīnām. Helsinkos jūtams bija situācija daudz nopietnāka, salīdzinot ar Zviedriju, visi veikali slēgti, ejas aizvērtas , pie izejas personāls pilnos kostīmos uzdeva medicīnas jautājumus par drudzi, temperatūru, caureju. Teicu ka esmu pilnīgi vesels un man ļāva doties, testus netaisīja. Lika pildīt karantīnas anketu, atļāva paturēt pildspalvas. Izsniedza mums bezmaksas kuponu transportam uz prāmi, ietaupījām 50 Eur. 

Pirms uzkāpšanas uz prāmi Helsinki- Tallin, jauns somu robežsargs , enerģiski noprasīja no kurienes braucam, teicu ka biju Ēģiptē, darba darīšanās, esmu “Scuba Diving Instructor“, tas viņam patika, ļāva doties uz kuģi. Prāmis mums bija MEGASTAR, iziešana pl.16.30, ceļš uz Tallinu aizņem divas stundas. Uz prāmja strādāja gan ēdināšana, gan veikali, divas stundas pa Baltijas jūru pagāja ļoti ātri. 

Tallina 04.04.2020

Atkuģojām, Igauņu robežas kontrole kura sēdēja aiz stikla, lika pildīt anketu, kad pateicu ka dodamies uz Latviju, nosūtīja uz autobusu, iekārtojāmies katrs savā rindā pa 2 krēsliem, pēc dažu lēnu pasažieru sagaidīšanas mūs veda uz Igaunijas/Latvijas robežas šķērsošanas vietu.

Rīga 04.04.2020

Izkāpām no busa ap 21.30 pie robežas, pateicu paldies, devos uz Latvijas pusi velkot līdzi čemodānus, devāmies uz robežas pusi. Latvijas Republikas robežsargi visu darīja ārā, tumsā, spīdinot lukturi, noprasīja no kurienes brauc un prasīja aizpildīt anketu ar savām pildspalvām, to aizpildijām uz automašīnas Audi motora pārsega. Pabrīdināja, ka esot jāpilda notikumi, 14 dienas pašizolācija un uz A5 iedeva izdrukātu pieņemto likumu. Robežsargi Igaunijā un Latvijā pases rokā neņēma lika rādīt rokās, baidoties kautko dabūt. 

Šobrīd atrodos pašizolācijā, veselība laba, saslimšanas simptomi nav, atrodos dzimtajā ciematā īrētā dzīvoklī, ģimene nāk mani apciemot turoties pa gabalu, sarunājos no 2 stāva balkona. Šis ir laiks, kad stiprināt savu veselību un imūnsistēmu, veikt elpošanas vingrinājumus, jogot un meditēt.

Ja ir jautājumi vai komentāri par ceļojumu, vai ir jautājumi par daivingu,  raksti man uz daivingslv@gmail.com

Valters Preimanis