Daivings Latvijā

Kuģis Virsaitis / M68 (1916 – 1941) paliks guļot dzelmē

Kuģis Virsaitis (1916 - 1941)
Pie Somijas krastiem atrasto 1941.gada decembrī nogrimušo Latvijas Kara flotes kuģi Virsaitis pagaidām nav plānots izcelt no jūras dzelmes, jo šis projekts valstij varētu izmaksāt pārāk dārgi, žurnālistiem atzina aizsardzības ministrs Atis Pabriks (V).

Kuģis Virsaitis fotogrāfijās

Lai tuvāk apskatītu nogrimušā kuģa vraku, ir plānots, ka uz Somiju dosies Latvijas ūdenslīdēji.  Karakuģim  Virsaitis ir interesanta Latvijas vēstures liecība, jo tā liktenis spilgti atspoguļo 20. gadsimta sākuma vēsturiskos notikumus. Tas būvēts Vācijā, peldējis ar Padomju Latvijas, Latvijas Republikas un vēlāk arī PSRS karogu.”

Virsaitis pildīja mīnu kuģa un patruļkuģa funkcijas

“Kuģa vraka atrašana būs vērtīgs izpētes objekts Latvijas jūras spēku speciālistiem, jo “Virsaitis” bija pirmais Latvijas Kara flotes kuģis, kas pildījis arī flagkuģa funkcijas,” norāda aizsardzības ministrs Artis Pabriks.

Kuģis Virsaitis uzbrauc uz mīnas un nogrimst

Pirmais Latvijas kara flotes kuģis “Virsaitis” ūdenī tika nolaists 1921.gada 12.jūnijā. Vēlāk tas pildīja arī flagkuģa funkcijas. 1941.gada 2.decembrī, evakuējot Sarkanās armijas daļas no Hanko pussalas karabāzes Somu jūras līcī, “Virsaitis” uzbrauca uz mīnas un nogrima.

Kad apstākļi ļaus, turp dosies mūsu ūdenslīdēji, lai iegūtu atbildes uz daudziem līdz šim neskaidriem jautājumiem. Ja vien Pabriku atkārtoti apstiprināšot aizsardzības ministra amatā, viņš vēlētos izteikt pateicību Somijas ūdenslīdējiem par paveikto darbu, atrodot nogrimušo Latvijas kuģi.

Pabriks ar Somijas kolēģiem plāno diskutēt par to, kā varētu izpētīt kuģa vraku.

“Virsaiša” atrašanai esot ļoti liela vēsturiska nozīme, taču patlaban līdzekļi ir nepieciešami citiem mērķiem, lai domātu par vraka izcelšanu. Turklāt, ja kādreiz šis jautājums varētu tikt aktualizēts, pēc Pabrika domām, būtu nepieciešamas arī konsultācijas ar sabiedrību.

“Kara kuģis “Virsaitis” ir interesanta Latvijas vēstures liecība, jo tā liktenis spilgti atspoguļo 20.gadsimta sākuma vēsturiskos notikumus. Tas būvēts Vācijā, peldējis zem Padomju Latvijas, Latvijas un vēlāk arī PSRS karoga. Kuģa vraka atrašana būs vērtīgs izpētes objekts Latvijas Jūras spēku speciālistiem, jo “Virsaitis” bija pirmais Latvijas Kara flotes kuģis, kas pildījis arī flagkuģa funkcijas,” jau iepriekš norādīja Pabriks.

Pirmais Latvijas Kara flotes kuģis “Virsaitis” ūdenī tika nolaists 1921.gada 12.jūnijā. Vēlāk tas pildīja arī flagkuģa funkcijas. 1941.gada 2.decembrī, evakuējot Sarkanās armijas daļas no Hanko pussalas karabāzes Somu jūras līcī, “Virsaitis” uzbrauca uz mīnas un nogrima.

Vācijas kara kuģis M-68 pārtop par kuģi Virsaiti

Vācijas kara kuģis “M-68” no 1919. gada jūlija iekļauts Latvijas kara flotē un nodēvēts par “Virsaiti”. Pēc remonta un pārbūves Rīgas biržas komitejas darbnīcās, kļuva par Latvijas kara flotes flagkuģi. 20. gadsimta 20.,30. gados “Virsaitis” veicis valsts reprezentācijas braucienus, piedalījies kara flotes manevros. 1940. gada 19. augustā iekļauts PSRS Baltijas kara flotes sastāvā ar nosaukumu “T-297”. 1941. gada 25. jūlijā pārdēvēts atpakaļ par “Virsaitis”. Otrā pasaules kara laikā PSRS kara flotes sastāvā aizstāvējis Ļeņingradu. 1941. gada 2. decembrī, evakuējot Sarkanās armijas daļas no Hanko pussalas karabāzes Somu jūras līcī, “Virsaitis” uzbraucis uz mīnas nogrima.

Kuģis Virsaitis savā mūžā ir nesis vairākus nosaukumus – Virsaytis, Virsaitis, Sarkana Latvija, M68, T-297, Вирсайтис

M68 – 1917. gadā būvēts vācu mīnu traleris
M68 – 1917. gadā būvēts vācu mīnu traleris
Virsaitis M-68
Virsaitis M-68
Kuģis Virsaitis (1916 - 1941)
Kuģis Virsaitis (1916 - 1941)

1927.gada laikraksts raksta par Virsaiti – LATVIJAS KAREIVIS 1927

Ziņas sagatavošanā izmantota WIKI, LETA un TVNET un cita infomācija.