Šajā video jūs uzzināsiet astoņus iespaidīgus zemūdens kadru tipus, ko izmanto profesionāli filmu veidotāji, lai radītu elpu aizraujošus video. Iemācieties, kā efektīvi izmantot kameras kustību, lai uzņemtu dinamiskus un kinematogrāfiskus kadrus zem ūdens, kurus māca šajā PADI kursā- PADI Underwater Videographer (zemūdens filmēšanas kursi).
Apgūstiet šādus kadru veidus:
- Taisnais sekošanas kadrs: Kamera vienmērīgi virzās uz priekšu, radot iespaidīgu kustības ilūziju.
- Sānu sekošanas kadrs: Kamera pārvietojas sāniski, lieliski piemērots, lai filmētu objektus, kas pārvietojas paralēli jums.
- No augšas uz leju kadrs: Kamera paceļas no apakšas uz augšu, atklājot ainu no unikālas perspektīvas.
- Zema augstuma sekošanas kadrs: Kamera pārvietojas tuvu okeāna dibenam, radot iespaidīgu tuvplāna efektu.
- Orbitālais sekošanas kadrs: Kamera riņķo ap objektu, radot dinamisku un profesionālu kadru.
- Celtņa jeb strēles kadrs: Kamera pārvietojas vertikāli, uz augšu vai uz leju, radot dramatiskāku objekta atklāšanu.
- Griešanās kadrs: Kamera griežas ap savu asi, radot spēcīgu kustības sajūtu.
- Noliekšanas kadrs: Kamera noliecas, lai akcentētu kustību vai pievienotu kadram interesantu elementu.
Padoms: Apvienojiet dažādus kadru tipus, lai radītu vēl iespaidīgākus un unikālākus zemūdens video!
Sveiki, mani sauc Valters Preimanis, un esmu zemūdens videogrāfs un filmu veidotājs. Šajā video es padalīšos ar astoņiem maniem iecienītākajiem kinematogrāfiskajiem zemūdens kadriem, ko pastāvīgi izmantoju, lai mani video izceltos un izskatītos labāk.
Jau labu laiku vēlējos izveidot šo video, jo man patīk dalīties idejās ar zemūdens operatoriem, kuri meklē iedvesmu un vēlas pacelt savus kadrus nākamajā līmenī!
1. Taisnais sekošanas kadrs
Šis ir kadrs, kurā kamera virzās uz priekšu, it kā tā būtu uz sliedēm, vienlaikus saglabājot to pēc iespējas vienmērīgāku. Būtībā mēs radām ilūziju par kadru, kura uzņemšanai nepieciešams daudz aprīkojuma, lai gan patiesībā viss, kas tam vajadzīgs, ir laba tehnika un peldspēja. Lai uzņemtu šo kadru, vispirms jāatrod objekts, kas atbilst kadra tipam. Mēs meklējam objektus sev priekšā, kur starp mums un tiem ir brīva, netraucēta līnija. Vēl viena lieta, ko vēlams iekļaut kadrā, ir apkārtne vai priekšplāna elementi, kas palīdz akcentēt kustību, tas nozīmē, ka objekti tuvāk mūsu objektīvam palīdzēs parādīt, ka kamera pārvietojas, atšķirībā no līdzīga kadra atklātā ūdenī. Kad esat atradis objektu un ainu, jums ir dažas iespējas, kā to izpildīt.
Pirmā iespēja ir vienkārši airēties uz priekšu ar pēc iespējas lielāku kontroli un stabilitāti. Iesaku peldēšanas sitienus ar pleznām, jo tas palīdz saglabāt vienmērīgu tempu ar mazāku kustību, kas sasniedz ķermeni un kameras iekārtu. Cita iespēja, ko var izmantot situācijās, kad objekts nepārvietojas, ir veikt dažus spēcīgus sitienus ar pleznām ceļā uz objektu un tad pārtraukt airēšanos pavisam un vienkārši slīdēt uz objektu. To darot, jūs samazināsiet kameras drebēšanu, jo jūs faktiski nekustināt savu ķermeni.
Tomēr šeit ir daži ierobežojumi, jo to ir gandrīz neiespējami labi izpildīt, ja peldat pret straumi. Runājot par straumēm, varat arī izmantot to savā labā, ļaujot tai nest jūs uz ainu, ja tā atrodas pareizajā virzienā. Šī, iespējams, ir labākā un vienkāršākā metode, kā iegūt vienmērīgu kadru, jo straume būtībā veic visu darbu jūsu vietā, un viss, kas jums jādara, ir stingri turēt kameras iekārtu, slīdot pa straumi.
2. Sānu sekošanas kadrs
Kustības princips paliek tāds pats, bet kameras vietā, kas vērsta uz priekšu, mēs to varam vērst uz sāniem. Tas ir lieliski piemērots, lai uzņemtu objektus, kas pārvietojas paralēli jums, iespējams, gar rifu vai sienu. Vienkāršākais veids, kā panākt šo kadru, ir nedaudz noliekties uz sāniem virzienā, kurā filmējat, ļaujot rokām labāk piekļūt kamerai, pārvietojoties uz sāniem.
Bonusa padoms: zemūdens videogrāfija ir saistīta ar kustību, tāpēc, ja jūsu rīcībā ir šie divi kadri, kas liedz jums pārslēgties starp tiem?
Varat sākt ar taisno sekošanas kadru un ļaut kamerai kustēties līdzi objektam, ja tas nolemj aizpeldēt. Šeit galvenais ir eksperimentēt un atrast to, kas vislabāk atbilst jums un jūsu filmēšanas stilam.
3. No augšas uz leju kadrs
Jūs varat atrasties virs kaut kā interesanta, bet, iespējams, nevēlaties to uzņemt ar statisku kameru. No augšas uz leju kadrs, ja nav labāka termina, novieto kameru zem jums, kamēr jūs planējat virs ainas vai objekta. Lai kadram pievienotu kustību, varat vienkārši izmantot plaušas: dziļi ieelpojot, jūs pacelsieties ūdens stabā, un kamera pakāpeniski attālināsies, radot profesionāla izskata kadru bez īpašas piepūles, jo jūs faktiski nekustināt savu ķermeni. Uzņemot šo kadru, varat to padarīt interesantāku, pievienojot nelielu kameras griezienu, paceļoties, vai varbūt vienkārši uzņemot to kā griešanās kadru no augšas uz leju.
Neatkarīgi no tā, kā izvēlaties izmantot šo kadru tipu, ir svarīgi atzīmēt, ka plaušu lietošana šādā veidā prasa diezgan labu peldspējas kontroli, un pēdējā lieta, ko vēlaties darīt, ir pārāk ātri pacelties. Tas var izraisīt gan plaušu pārmērīgas izplešanās traumas, gan dekompresijas slimību, tāpēc, lūdzu, praktizējiet šo kadru tipu, sākumā izmantojot seklas ieelpas un noskaidrojot, cik tieši daudz jums jāieelpo, lai to droši izpildītu.
4. Zema augstuma sekošanas kadrs
Nākamais kadrs ir grūtāks, jo tas prasa ļoti labu peldspēju un telpisko izpratni. Šī kadra mērķis ir panākt, lai kamera pārvietotos ļoti tuvu okeāna dibenam, sienai vai rifam, nepieskaroties un neapdraudot jūras dzīvību, kas tur mīt. Atrašanās tik tuvu akcentē kameras kustību tās tuvuma dēļ un bieži vien sniedz arī ļoti interesantu perspektīvu. Šī kadra uzņemšanas izaicinājumi ir daudzi. Pirmkārt, jūs turēsiet kameru tik zemu vai tuvu objektiem, ka, iespējams, nevarēsiet redzēt ekrānu, ja vien neizmantojat ārējo monitoru.
Tādējādi pirms kameras novietošanas ir jāiestata ekspozīcija un fokuss un, vēl svarīgāk, jāspēj iestatīt kompozīciju un kadrējumu, iespējams, neskatoties caur ekrānu. Tas var būt ļoti sarežģīti un, iespējams, prasīs kādu laiku, lai to sasniegtu; tomēr ar nelielu praksi tas ir izdarāms.
Vēl viens šī kadra izaicinājums ir telpiskā izpratne: jums ir jāapzinās, cik tieši tuvu jūsu iekārta atrodas apkārtnei. Jūs varat arī peldēt zemu vai tuvu objektiem ap jums, tāpēc jums ir jābūt perfektai ķermeņa stāvokļa un pleznu kontrolei. Neiesaku izmēģināt šo kadru, kamēr neesat sasniedzis ērtu personīgās peldspējas un kameras vadības līmeni. Lūdzu, saprotiet, ka neviens kadrs nav tā vērts, lai apdraudētu jebkāda veida jūras dzīvību.
5. Orbitālais sekošanas kadrs
Nākamais kadrs ir nedaudz vienkāršāks, bet tomēr diezgan izaicinošs. Orbitālais sekošanas kadrs ļauj mums riņķot ap objektu, to filmējot, radot ļoti profesionālu kadru, ko pēdējos gados ļoti populāri padarījuši droni. Arī šī kadra uzņemšana prasa zināmu praksi, jo var izrādīties, ka ir pārsteidzoši grūti saglabāt vienādu attālumu līdz objektam, palikt vienā līmenī ūdens stabā un noturēt kameru vienmērīgi, vienlaikus airējoties ar pleznām.
Patiesībā es pats šo kadru sabojāju biežāk nekā jebkuru citu tā sarežģītības dēļ, tāpēc nejūtieties slikti, ja nevarat to uzņemt uzreiz. Man palīdz peldēšana uz sāniem un koncentrēšanās uz attālumu līdz objektam. Protams, varat peldēt tuvāk vai tālāk, ja tas ir tas, ko vēlaties, bet es parasti cenšos palikt noteiktā attālumā. Šim kadram nepieciešama liela prakse, tāpēc dodieties ārā un izmēģiniet to.
6. Celtņa jeb strēles kadrs
Nākamais kadrs ir nedaudz vienkāršāks, bet tas ir viens no maniem iecienītākajiem kadriem, ko izmantot, ienirstot seklā rifā vai pie klints virsotnēm. Celtņa jeb strēles kadrs principā ir vienkāršs: kamera pārvietojas vertikāli, uz augšu vai uz leju, parasti, lai dramatiskāk atklātu objektu.
Manuprāt, daudzi operatori šo kadru izmanto pārāk reti, jo to ir patiešām diezgan vienkārši panākt. Patiesībā jūs jau zināt, kā to izdarīt, jo izmantotā metode ir tieši tāda pati kā trešajam kadram, ko tikko izmantojām – no augšas uz leju kadram. Lai jebkuru no šiem kadriem pārvērstu par nolaišanās kadru, jums vienkārši jāizelpo, nevis jāieelpo, ļaujot jums nogrimt, vienlaikus saglabājot kameru vienmērīgu un rūpējoties par kompozīciju. Šis ir lielisks kadrs, kas sniedz daudz radošu iespēju.
7. Griešanās kadrs
Griešanās kadrs ir nākamais mūsu sarakstā, un to var izmantot statiska vai sekošanas kadra vietā, ja aina vai vide to prasa. To var diezgan efektīvi izmantot bez lielas piepūles, jo kameras griešana radīs spēcīgu kustības sajūtu. Viens no maniem iecienītākajiem griešanās kadriem, ko esmu uzņēmis, bija kopā ar manu draugu, filmējot reklāmas projektu, un iegūtā pāreja iznāca diezgan jauka.
Tātad, lai gan varētu rasties kārdinājums veikt pilnu 360 grādu griezienu (un daži kadri tā varētu izskatīties patiešām lieliski), tikai nedaudz pagriežot kameru, jau tiks radīts efekts, kas varētu būt noderīgs jūsu kadram. Vēl viens radošs veids, kā izmantot šo kustību, ir iedomāties, kur varētu atrasties kameras griešanās punkts: jūs varētu griezt kameru ap kadra centru vai arī varētu saglabāt vienu no kadra stūriem vairāk vai mazāk nekustīgu, kamēr pārējā kamera griežas ap šo punktu.
8. Noliekšanas kadrs
Visbeidzot, mēs nonākam pie pēdējā kadra tipa, un tas ir noliekšanas kadrs. Kameras noliekšana var būt vēl viens veids, kā sekot objektam vai atklāt ainu; atkal tas var palīdzēt akcentēt kustību vai pievienot kadram vēl vienu interesantu kameras kustības elementu.
Šis kadrs ir pilnībā atkarīgs no plaukstas locītavām, un, lai panāktu vienmērīgu noliekšanos, es uzskatu, ka šāda tehnika darbojas vislabāk: viena roka noliec kameru vēlamajā virzienā, bet otra pretojas kustībai. Tātad viena roka velk, bet otra tur pretī. To darot, var panākt ļoti vienmērīgu un gludu noliekšanos bez lielas piepūles, bet atkal prakse ir vissvarīgākā.
Nobeigums un padoms
Kad esat iemācījušies izmantot dažus no šiem kadru tipiem, ir pienācis laiks iemācīties tos apvienot. Zem ūdens nav nekādu ierobežojumu tam, kāda veida kadrus varat uzņemt: galu galā mēs esam gandrīz bezsvara stāvoklī un varam pārvietoties jebkurā virzienā. Tāpēc iemācieties pēc iespējas vairāk no šiem kadriem un sāciet domāt par veidiem, kā tos apvienot. Jūs varētu uzņemt noliektu celtņa kadru vai orbitālu kadru ar griešanās elementu.
Lai kā arī būtu, esmu pārliecināts, ka jūs izdomāsiet lieliskus kadrus, un es nevaru sagaidīt, kad tos redzēšu. Tas arī viss no manis, ceru, ka jums patika šis raksts, jo man tiešām patika to veidot.