Šai rakstā, Jahtas pārdzīšana pa jūru no Zviedrijas uz Latviju (275 Nm/ 509 km), aprakstīšu, kā latvieši pērk jahtas Zviedrijā un pārburā ar tām uz Latviju. Mūsu kaimiņos Zviedrijā, stikla škiedras jahtas nesezonā maksā pasakaini, tās ir iespējams nopirkt 1500-3000 Eur , plus iespējamie remonti un ceļa izdevumi. Pirkuma līguma reģistrēšana Zviedrijā ir nepieciešama pie notāra. Jahtas reģistrēšana Latvijā izmaksās ap 600 Eur.
- Uz Zviedriju aizkuģojām ar Stenaline prāmi “Stena Flavia” Ventspils – Stokholma (Zviedrija).
- Tur mūs Stokholmā sagaidīja Jānis, kurš mūs pārveda uz auto, tālāk devāmies ar VW T4 uz Frolundu, Gotenburga. Ceļā 478 km.
- Devāmies tālāk, Frölunda, Gothenburg – Ronnebyhamn. Ceļā 328 km.
- Ronnebyhamn uzkāpām uz jahtas Maxi 68 un kuģojām līdz Ventspilij. Ceļā 275 Nm.
Ir jāņem vērā, ka 90 Nm/ jūras jūdzes ir jāiet, šķērsojot Baltijas jūru, kurā ir simtiem kuģu – prāmji, konteineru vedēji, un dažādi cita tipa kuģošanas līdzekļi. Iziešanu no Gotlandes, Faro salas Marines uzsākām tumsiņā, pl.4.00, lai pa Baltijas jūras aktīvāko daļu, kuģošana notiktu dienā, Ventspils jahtu ostiņā bijām atkal tumsiņā pl. 23.00.
Table of Contents
Gota kanālam piekļuve slēgta remonta darbu dēļ
- Jahta Maxi 77, ar kuru bijām plānojuši iet uz Latviju palika jahtu klubiņā Frolundā, jo kanāls uz Gota kanālu bija tika neparedzēti aizslēgts. (Izlasījām, ka no 27. augusta līdz 2021. gada 19. septembrim Zviedrijas Jūras administrācija veiks Trollhätte kanāla auditu.)
Burājam no Zviedrijas uz Latviju
Maršruts – Jahta Maxi 68 , uzkāpām uz jahtas un škērsojām Baltijas jūru no Gotlandes uz Ventspili ar nelielu, nepilnus 7 metrus garu jahtu.
- Maxi 68 (6.80 metri), jahtas svars 1,550 kg.
- Pārlaidām nakti jahtu klubos – Kalmāra, Visbijā un pie Fāro salas.
Jahtas remonts un rezerves daļas
- Uzkāpjot uz jahtas bija nepieciešams nopirkt jaunu jahtas akumulātoru, 220v elektrības kabeli jahtas elektrībai un lādēšanai, motora turētāju (bija pazudis vai nozagts), urbjmašīnu, 8mm urbi, navigācijas led gaismiņas, gāzes balonus plītiņai. “Biltema” veikalu plaukti nāca palīgā.
- Katram kapteinim kabatā esot jābūt izolācijas lentai. :)
Jahtas drošības līdzekļi
- Kapteinis Jānis no Rīgas veda līdzi glābšanas plostu 6 personām.
- Izbraucot no šērām visu laiku uz jahtas klāja jāvalkā vestes, kuras varēja novilkt jahtas kabīnē.
- Jūras rācija uz 16 kanāla tika ieslēgta pie redzamiem kuģiem vai ienākot ostās.
- Lukturis kuģošanai tumšajā laikā
- Jahtas gaitas – uguņi, zaālis, sarkanais, baltais
Par jahtu Maxi 68
- Uz jahtas ir četras gultas vietas.
- Ārējais piekaramais motors, divtaktu 6hp
- Nav iebūvēto labierīcību, tikai tūristu variants.
- Var pagatavot ēdienu uz gāzes plītiņas.
- Noderīgs ir 12v auto sildītājs – pūtējs, kurš samazina mitruma daudzumu kabīnē, vēsā laikā, nakšņošanas laikā kad jahta ir krastā.
Elektrība uz jahtas
- Ja jahtai dzinējs ir ārējais standarta, bez iebūvēta elektrības generators, tās akumulatorā elektrība pietiek tikai mobilo telefonu un planšešu uzlādēšanai, varbūt mazai led lampiņai.
- Savai jahtai var uzlikt saules baterijas. kuras pielādē baterijas garos pārgājienos.
- Elektrība tiek lādēta jahtu klubos (Marines), kad pieslēdzas ar 220v kabeli.
Jahtu klubi, Marines
- Ne vienmēr var piesieties pie laipas malas paralēli, bieži vien piesiešanās notiek perpendikulāri laipai, viens piesiešanās gals ir pie bojas un otrs pie krasta klampas.
- Jahtu klubos maksā (200-300 SEK) ietilpst dušas un labierīcību telpas apmeklējums (parasti ir koda durvis). Samaksāt par jahtas novietošanu var caur mājaslapu vai arī biļešu automātā.
- Jahtu klubos var uzpildīt jahtas ūdens tvertni.
Tehniskie navigācijas līdzekļi un metroloģija
- Windy (darbojas , kad ir mobilie dati)
- MarineTraffic (darbojas , kad ir mobilie dati)
- Navionics
- Tumšajā laikā jāieslēdz navigācijas gaismas, var izmanto led gaismiņas
Degviela buru jahtai
- Arī buru jahtai ir motors, un tas ir jāieslēdz lai jahtu dzītu uz priekšu pretvēja gadījumā, vai arī ja vēlaties palielināt jahtas ātrumu ejot ar burām, “Benzīngrots”.
- Divtaktu dzinējam, degvielai ir japielej klāt eļļa, noteiktajās attiecībās, ir svarīgi to atcerēties. Degvielas/eļļas attiecība 1:50.
Stūrmaņa darbs uz jahtas
- Stūrēšana uz jahtas ir nepieciešama visu laiku.
- Lielākā, virs 6kn vējā, nelielai jahtai ir tendence lūvēties uz viļņa.
- Stūrmaņa darbs maiņās, kapteinis sadala pa 2h. (10.00-12.00-14.00-16.00…)
Ekskursija pa Fāro salu ar velosipēdiem
- Prāmis gājējiem starp Gotlandi un Fāro ir par velti
- Velosipēds maksā 15Eur dienā, nobraucām 40km.
Kontakti un jautājumi :
- WhatsApp 220-77-202 cpt. Valters Preimanis
- https://instagram.com/cpt.valter/